A fost lansat proiectul unui sistem de transport integrat în zona metropolitană Oradea

Preşedintele Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), Ilie Bolojan, primar al municipiului Oradea, a prezentat pe 8 mai proiectul unui sistem de transport integrat, ca o necesitate evidentă pentru dezvoltarea zonei alcătuită din municipiul reşedinţă de judeţ şi cele 11 comune învecinate.

Proiectul unui sistem de transport integrat în ZMO vizează o interconectare a municipiului şi comunelor acestuia, achiziţionarea unei flote noi de autobuze şi tramvaie, un sistem de abonamente unitare, valabil atât în Oradea cât şi în zona metropolitană, dar şi susţinerea prin subvenţii – eventual împreună cu Consiliul Judeţean – a unor rute în localităţi izolate.

Proiectul a fost aprobat în ultima şedinţă de către comitetul director al ZMO. Se intenţionează ca OTL, compania de transport local, să-şi extindă în continuare rutele, pe lângă cele din Oradea şi cu două comune vecine: Borş şi Sânmartin, administraţii între care există deja un parteneriat. În prezent, operarea curselor între celelalte comune din cadrul zonei metropolitane Oradea se face în baza unui contract între Consiliul Judeţean şi firme de transport private.

“Dorim să îmbunătăţim conectarea în ZMO şi mobilitatea locuitorilor din zonă. Facilitarea transportului ar duce şi la extinderea bazinului de forţă de muncă, în condiţiile în care este o realitate că avem un deficit de resurse umane, în timp ce avem un număr de şomeri înregistraţi la AJOFM”, a spus Bolojan.

Primarul a precizat că extinderea sistemului de transport se bazează pe compania de transport local, OTL S.A., a cărei flotă de autobuze şi tramvaie va fi îmbunătăţită substanţial.

Pentru Oradea, până în 2020, cele 33 de tramvaie vechi vor fi înlocuite cu 20 de tramvaie noi şi se vor cumpăra 22 de autobuze noi. Odată cu finalizarea celor patru kilometri de linie de tramvai dublă, se va realiza un inel extins al oraşului, cu posibilitatea de ieşiri către comunele din jur. Un proiect de două milioane de euro va permite achiziţia unui sistem de calculatoare de bord, cu conexiune pe telefoane mobile pentru informare.

Pentru ZMO, se va achiziţiona o flotă nouă de transport, cu autobuze noi, începând din anul 2020. “Este vorba de 20 de autobuze pentru zona metropolitană Oradea. Achiziţia se va face prin compania de transport local, respectiv prin OTL S.A, cu finanţare asigurată de Primăria Oradea. Urmează să fie găsită formula financiară potrivită, fie un credit furnizor, fie un contract de leasing. Am început deja, împreună cu OTL, negocierile cu principalii furnizori, astfel încât în cursul anului viitor să demarăm procedura de licitaţie şi în 2021-2022 să avem la dispoziţie flota de autobuze pentru a ne putea extinde în zona metropolitană,” a precizat Bolojan.

Vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza, primar al comunei Borş, a menţionat faptul că, în urmă cu câţiva ani, primăriile Oradea, Borş şi Sânmartin au decis să se unească şi să-şi realizeze în comun sistemul de transport. Până la 1 iulie, primarii celorlalte nouă comune din zona metropolitană urmează să decidă dacă doresc să intre în acest sistem integrat de transport.

“Sunt şanse foarte mari ca, până la finalul lunii iulie, toate consiliile locale să voteze intrarea în această asociaţie de dezvoltare intercomunitară,” a spus primarul Ilie Bolojan.

Zona Metropolitană Oradea, prima asociaţie de dezvoltare intercomunitară cu personalitate juridică din România, în format de arie metropolitană, a fost creată, în 9 mai 2005, prin asocierea municipiului Oradea cu unităţile teritorial-administrative localizate în aria de proximitate, iniţial nouă comune, în prezent 11. Acestea sunt: Biharia, Borş, Cetariu, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Sânmartin, Sântandrei, Girişu de Criş, Toboliu şi Ineu. AGERPRES